انواع محورها
انواع محورهای متداولی که ممکن است در کامیونها با آنها مواجه شوید
1. محورهای فرمان
این محورها وظیفه چرخاندن چرخ های جلوی کامیون را بر عهده دارند و به آن امکان تغییر جهت می دهند. اکثر کامیون ها دارای یک محور فرمان هستند، اما برخی از وسایل نقلیه بزرگتر ممکن است دارای دو محور برای توزیع یکنواخت بار باشند.
2. محورهای محرک
محورهای محرک نیرو را از موتور به چرخ ها انتقال می دهند تا کامیون را به جلو برانند. بسته به پیکربندی کامیون، میتواند چندین محور محرک داشته باشد که معمولاً در خودروهای بزرگتر یا آنهایی که برای بارهای سنگین طراحی شدهاند، یافت میشوند.
3. محورهای تریلر
این محورها بر روی تریلرها قرار دارند که اغلب به کامیون متصل می شوند. تریلرها بسته به اندازه و کاربرد مورد نظر می توانند یک یا چند محور داشته باشند.
پیکربندی های رایج و تعداد محور ها ماشین سنگین
ماشین های سنگین دارای پیکربندی های مختلفی هستند که هر کدام تعداد محورهای خاصی دارند. در اینجا برخی از پیکربندی ها و تعداد محور های ماشین سنگین آورده شده است
1. نیمه کامیون (تراکتور-تریلر)
یک نیمه کامیون معمولاً دارای یک محور فرمان و چندین محور محرک در واحد تراکتور است و به دنبال آن چندین محور در تریلر وجود دارد. تعداد کل محورها می تواند متفاوت باشد اما اغلب از پنج تا نه محور متغیر است.
2. کامیون تحویل
یک کامیون تحویل کوچکتر معمولاً دارای یک محور فرمان و یک محور محرک است که مجموعاً دو محور است. برخی از کامیون های حمل و نقل بزرگتر ممکن است دارای محورهای اضافی برای توزیع وزن باشند.
3. کامیون کمپرسی
کامیون های کمپرسی برای حمل بارهای سنگین طراحی شده اند. آنها معمولاً یک محور فرمان و دو یا چند محور محرک برای پایداری و توزیع وزن دارند. تعداد کل محورها می تواند از سه تا پنج محور متغیر باشد.
4. اتوبوس
اتوبوس ها چه برای حمل و نقل عمومی و چه به عنوان اتوبوس تور معمولاً دارای دو محور در جلو هستند که یکی از آنها محور فرمان است. عقب ممکن است یک یا چند محور محرک داشته باشد، که اغلب در مجموع چهار تا شش محور است.
5. کامیون های تخت
کامیون های تخت که برای حمل بار استفاده می شوند اغلب دارای یک محور فرمان و یک محور محرک هستند که مجموعاً دو محور است. برخی از کامیونهای مسطح بزرگتر ممکن است دارای محورهای اضافی برای توزیع وزن و پایداری باشند.
6. وسیله نقلیه تفریحی (RV)
RVها می توانند از نظر اندازه و طراحی بسیار متفاوت باشند. RV های کوچکتر ممکن است دو محور داشته باشند، در حالی که موتور های بزرگتر می توانند چهار یا چند محور داشته باشند، از جمله محورهای دوگانه عقب برای پایداری.
7. کامیون یدک کش
کامیون های یدک کش معمولاً دارای یک محور فرمان و یک محور عقب دوگانه برای پایداری و تحمل وزن هستند که در مجموع چهار محور است.
چگونه محورهای کامیون را بشماریم
شمارش تعداد محورهای یک کامیون یک فرآیند ساده است که می تواند در چند مرحله ساده انجام شود:
1. از جلو شروع کنید: شمارش خود را از جلوی کامیون شروع کنید.
جلوترین محور را که معمولاً محور فرمان است، قرار دهید. در اکثر کامیون ها، شما یک محور فرمان خواهید دید.
2. شمارش محورهای محرک: به سمت عقب کامیون حرکت کنید و محورهای محرک را بشمارید.
بسته به اندازه و طراحی کامیون، ممکن است با چندین محور محرک روبرو شوید.
در حین شمارش هر محور محرک را دنبال کنید.
3. بررسی محورهای تریلر: اگر کامیون در حال یدککشیدن تریلر است، محورهای تریلر را بشمارید.
از جلوی تریلر شروع کنید و به سمت عقب حرکت کنید. برخی از تریلرها ممکن است یک محور داشته باشند، در حالی که برخی دیگر مانند نیمه تریلرها می توانند چندین محور داشته باشند.
4. آنها را اضافه کنید: هنگامی که تمام محورهای کامیون و تریلرهای متصل را شمردید، اعداد را با هم جمع کنید تا تعداد کل محورها مشخص شود.
به عنوان مثال، یک کامیون تحویل استاندارد ممکن است یک محور فرمان و یک محور محرک داشته باشد که مجموعاً دو محور است.
از طرف دیگر، یک نیمه کامیون با یک واحد تراکتور و یک تریلر ممکن است دارای یک محور فرمان، چندین محور محرکه و چندین محور تریلر باشد که در نتیجه مجموع بالاتری به دست میآید.
شمارش تعداد محورهای یک کامیون یک کار اساسی است که پیامدهای گسترده ای برای ایمنی، رعایت مقررات و طبقه بندی خودرو دارد. درک انواع مختلف محورهای کامیون و نحوه شمارش دقیق آنها برای رانندگان، تنظیم کننده ها و مقامات راه ضروری است. با رعایت محدودیتهای وزنی و رعایت مقررات، میتوانیم ایمنی جادههای خود را تضمین کنیم و اثرات زیستمحیطی کامیونهای سنگین را به حداقل برسانیم. محورهای کامیون نقش مهمی در حفظ یکپارچگی و ایمنی جاده ایفا می کنند و آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از اکوسیستم حمل و نقل تبدیل می کنند.